november 11, 2016

Diskbråck i nacken

Att få ont i nacken är något de flesta kommer råka ut för under livet. Men i vissa fall är det inte att nacken är lite stel eller dylikt. Utan man kan drabbas av diskbråck i nacken. Det innebär att en disk i nacken har brustit. Diskens innanmäte trycker sedan mot nerverna man har i halsen vilket kan orsaka en hel del problem.

Diskbråck i nacken är inte alls lika vanligt som diskbråck i ländryggen, den nedre delen av ens rygg. Behandlingar kan också variera beroende på hur allvarliga symtom man har. Det är dock inte jättevanligt att man behöver operera för det. Oftast räcker det väl med de behandlingsprogram som finns tillgängliga. Man kan också få hjälp med smärtlindring så att man lättare kan fortsätta i ens vardag.

Diskbråck i nacken symtom

Symtomen kan variera en del beroende på hur allvarligt ens diskbråck är. Det vanligaste symtomet är såklart att man får ont i nacken. Men denna smärta kan också stråla ut i armarna, axlarna och liknande. Du kan också i vissa fall få en stickande känsla i armarna och man kan också drabbas av domningar.

De vanligaste symtomen som man bör hålla utkik efter är just smärta i armarna och i nacken. När man börjar drabbas av domningar och svaghet i lederna så är det oftast tecken på att ens tillstånd är allvarligare. Ifall du till exempel börjar bli svag i armarna så är det bäst att du söker hjälp hos en läkare.

Diskbråck i nacken behandling

Diskbråck i Nacken | Kiropraktor DirektDiskbråck i nacken är ofta en degenerativ sjukdom som man får när man blir äldre. Som tur är finns det många sätt att arbeta med smärtan och besvären. Det finns också många olika sätt att behandla själva diskbråcket på så att man ska kunna återgå till ens vanliga liv. En del behandlingar är mer effektiv för vissa och mindre för andra såklart. Det gäller med andra ord att kommunicera med sin läkare så att man hittar det som funkar för en.

Majoriteten av alla som får diskbråck i nacken behöver inte en operation. Utan det vanligaste är att man behandlar det med mer konservativ behandling. Oftast börjar det med att man blir undersökt av en läkare för att man ska se om det verkligen är ett diskbråck. När det väl är gjort får man oftast en remiss. Remissen kan gå till en sjukgymnast, kiropraktor eller naprapat. Dessa kan sen i sin tur hjälpa dig på olika sätt med dina problem.

Du kan till exempel få råd om vad du ska tänka på för att undvika smärta och att göra det hela värre. Du kan också få hjälp genom manuell behandling. Det mjukar dels upp leder, muskler och ryggraden men det kan också hjälpa dig med smärtan. Manuell justering kan med andra ord lindra ens smärta så att man lättare kan återgå till sin vardag.

I de fall man måste få en operation för sitt diskbråck så är det antingen genom en steloperation eller en konstgjord disk man får hjälp. Men det är som sagt ovanligt med operation vid diskbråck. Cirka nittiofem procent som drabbas av diskbråck behöver inte en operation för sina besvär.