november 11, 2016

Diskbråck ländrygg

Diskbråck ländrygg, vad är det? Diskbråck innebär att en disk mellan ryggradens kotor har brustit och buktar in mot din ryggradskanal. Det är ingen ovanlig åkomma och gör oftast inte ont. Men i vissa fall kan disken trycka mot din ryggmärg eller nerverna. Då kan man få otroligt ont och i vissa fall kan man också få ischias.

Men du kan få diskbråck på flera olika ställen. Ryggraden är trots allt lång så du kan få diskbråck i bröstryggen, nacken och sedan i ländryggen. Beroende på var skadan sitter så kommer också symtomen variera. Diskbråck ländrygg är den vanligaste formen då man utsätter ländryggen för en hel del belastning i vardagen.

Diskbråck ländrygg symtom

Diskbråck Ländrygg | Kiropraktor Direkt

Man kan få en stor mängd med olika symtom när man har diskbråck i ländryggen. Symtomen varierar beroende på hur allvarlig skadan är och var diskbråcket sitter. När man har diskbråck ländrygg så är det smärta i ryggen som är det vanligaste.

Men dina ben kan också påverkas. Du kan till exempel få ischias, vilket innebär att du får en strålande smärta ned i benet. Kopplat till detta kan du också bli svag i benen. I vissa fall får man stickningar och domningar i benen vilket gör det svårt att kontrollera benet och foten.

I vissa fall kan man också få smärta som strålar ut i armar, händer och fingrar. Den kan också stråla ut i bröstkorgen men det är vanligare vid diskbråck i bröstryggen. Ett annat symtom som endast förekommer i allvarligare fall är att du får svårare att kontrollera urin och avföring. Märker man av sådana allvarliga symtom bör man omedelbart söka vård eftersom det då är mera akut än vanligtvis vid diskbråck.

Diskbråck ländrygg behandling

Innan du får behandling för ditt diskbråck måste det först diagnostiseras. Diskbråck behöver inte alltid vård så det är bra att vänta ett par veckor innan du söker vård. Men endast om symtomen är hanterbara och inte orsakar en massa problem. Vid allvarligare fall behöver man operation, till exempel när man får problem med urin och avföring eller när man får kraftigare domningar.

När det kommer till behandling så finns det en del alternativ. För vissa räcker det med vila och receptfria värktabletter. Men i vissa fall räcker inte det och man behöver då mera. Då kan en kiropraktor, naprapat eller sjukgymnast hjälpa dig. Dels så kan manuell justering hjälpa dig med diskbråck både för läkning men också för smärtlindring. Men dessa kan också erbjuda träningsprogram med övningar som minskar smärta och hjälper dig återfå din muskulatur. Du kan besöka dessa självmant och de kan också undersöka dig. Du behöver alltså inte nödvändigtvis besöka en läkare först.

I mer extrema fall kan du behöva en operation. Det behövs dock inte i de flesta fall. Man får det endast när man har väldigt allvarliga symtom eller blir begränsad i till exempel arbetet. En operation vid diskbråck i ländryggen är ganska enkelt. Ingreppet innebär att läkaren lägger ett snitt där diskbråcket sitter. Man tar helt enkelt sedan bort det. Men i vissa fall behöver man rehabilitering efteråt för att träna upp kroppen till sin originella styrka.