oktober 6, 2016

Falsk ischias

Vad är Falsk ischias

När man har ischias så får man en strålande smärta från ryggslutet ned mot benen. Man får detta när man har ett diskbråck. Det innebär att en disk brustit och trycker på nerver och muskelfästen. I vissa fall kan disken då pressa mot den så kallade ischias nerven. Men det finns människor som drabbas av denna typ av smärtan utan att ha ett diskbråck. En sådan ischias kallas då för falsk ischias.

Den äkta syftar alltså på den man får vid diskbråck och den falska är när man inte har en brusten disk. Symtomen kan likna varandra en hel del men det finns markanta skillnader. En av de viktigaste skillnaderna är såklart att vid falsk ischias så finns det inte ett underliggande diskbråck som orsakar dina smärtor och besvär. Det innebär också att behandlingen ser annorlunda ut.

Falsk ischias symtom

En markant skillnad mellan äkta och falsk ischias är att man inte får lika ont. Smärtan kan fortfarande orsaka problem i arbete och vardag men inte på samma sätt. Smärtan kan också försvinna och återkomma oftare än den gör vid äkta ischias.falsk ischiasOftast är smärtan mellan ryggslutet och knäna. Det är med andra ord ovanligt att falsk ischias symtom går till andra delar av kroppen, som till exempel fötterna.

När man har äkta ischias så kan man drabbas av besvär med benen utöver smärta. Ofta handlar det om nedsatta reflexer och känselbortfall. Det kan orsaka en hel del problem eftersom det då blir svårare att fungera i vardagen. Man kan bland annat få problem med balansen och det kan bli svårare att fungera som vanligt. Men vid falsk ischias så får man inte dessa bekymmer. Du får alltså inte försvagade muskler och domningar vid en falsk ischias, utan bara vid äkta.

Orsaker till falsk ischias

Falsk ischias kan aldrig komma från ett diskbråck, som vid äkta ischias. Istället så kan anledningen till ens falska ischias vara många. Det kan handla om enklare saker som till exempel att du har dåliga skor. Dåliga skor kan orsaka problem i ens kroppshållning och man kan börja gå fel. Men man kan också få falsk ischias utav bekymmer som till exempel olika längd på benen. Ifall man redan tidigare haft skador i knä, ben eller fötter så är det inte heller ovanligt att man kan drabbas av falsk ischias.

Precis som att dåliga skor kan orsaka problem med hållningen så kan olika fotproblem också orsaka besvär. Om du till exempel har en nedsjunken fot eller plattfot så kan man lättare drabbas utav falsk ischias.

Man kan dock få hjälp med falsk ischias. I många fall kan det handla om en bakomliggande orsak som just dåliga skor. När man väl fixat orsaken till ens ischias så kan man bli smärtfri igen. Det är med andra ord viktigt att man söker vård ifall besvären inte går över. Det kan trotsallt vara något enkelt och det är såklart alltid värt att slippa onödig smärta. Vård går att få genom läkare, naprapat, kiropraktor eller fysioterapeut.