oktober 6, 2016

Ischias behandling

Vad är Ischias behandling?

Att ha ryggont och få domningar kan såklart orsaka en hel del problem. Dels så kan det påverka ens privatliv genom att du blir begränsad från att göra vissa saker. Men det kan också enkelt påverka ens arbete, oavsett om man har ett stillasittande eller fysiskt jobb. Ett stillasittande jobb kan bli ett problem ifall man har ont när man sitter ned. Ett fysiskt jobb kan i sin tur också vara ett problem ifall man är instabil i benen och drabbas av domningar.

Som tur är så finns det behandling att få. Ischias operation är inte överdrivet vanligt. Utan oftast räcker det med mer konservativ behandling och det finns också ischias övningar som hjälper. Att få manuell behandling genom till exempel en naprapat eller kiropraktor kan också hjälpa en med smärtan och besvären som man har.

Förebyggande behandling

Ischias behandling kan se ut på olika sätt. Men det man alltid bör göra är att arbeta förebyggande innan man drabbas. När det gäller ischias, både äkta och falsk, kan det vara svårt att veta exakt vad man ska göra.

Det man kan göra är att se till att hålla kroppen igång. Det kan du enkelt göra genom att till exempel motionera. Jogging, cykling eller att gå på gym fungerar bra. Då får musklerna stärkas och din blodgenomströmning ökar också. Det är utmärkt för att förebygga problem i rygg, benen och kroppen rent allmänt. Så vänta inte tills det är försent och du redan drabbats.

Något man också kan göra är att kontrollera ens rörelser och ställningar i vardagen. Ifall man till exempel har ett stillasittande arbete så är det lätt hänt att man blir stel. Det kan kännas milt i början men det kan börja orsaka problem på lång sikt. Att stretcha regelbundet är då ett bra sätt att hålla kroppen igång.

Olika Ischias behandlingar

Man kan behandla ischias på många olika sätt. Generellt är det bäst att man väntar ett par veckor innan man söker hjälp. Sen när man väl gjort det får man oftast en diagnos snabbt. Efter det får man då en remiss till en naprapat, kiropraktor eller sjukgymnast. Dessa kan dels hjälpa till med manuell behandling som hjälper dig slippa smärtan men de kan också hjälpa till med ischias övningar.

Dessa ischias övningar kan hjälpa till att mildra smärtan och dina besvär. Du kan till exempel återfå en del av muskelstyrkan i benen. Det hjälper dig också att läka skadan snabbare. Har man äkta ischias så får man ofta ett träningsprogram som fokuserar på att just behandla diskbråcket. Detta då din ischias försvinner ifall diskbråcket behandlas. Det är viktigt att komma ihåg att man endast får en ischias operation vid extrema fall och det är väldigt få som får en.

Falsk ischias behandling brukar oftast bestå i att hitta källan till ens ischiassymtom. Men en naprapat eller kiropraktor kan också hjälpa till med dina besvär genom manuell behandling. Dessa kan sedan komma med rådgivning om hur du ska undvika att återfå samma problem i framtiden. Man kan alltså få vård både på kort och lång sikt.

Ischias behandling