maj 12, 2016

Kalkaxel

Kalkaxel Impigement

kalkaxel Impingement syndrom är ett vanligt tillstånd som påverkar axeln som ofta ses hos åldrande vuxna. Detta tillstånd är nära relaterad till axel bursit och rotatorkuff tendinit. Dessa förhållanden kan förekomma ensamma eller i kombination.

I så gott som alla delar av kroppen, är ben den innersta strukturen och är omgivna av muskler. När en skada uppstår på rotatorkuffens muskler, svarar dem genom svullnad. Emellertid, därför att rotator cuffens muskler är omgivna av ben, när de sväller, så inträffar en serie av andra händelser.

Trycket i musklerna ökar, vilket resulterar i kompression och förlust av blodflöde i de små blodkärlen. När blodflödet minskar, börjar muskelvävnad lösas upp som ett rep. Rörelser som att böja armen bakom ryggen och nå upp över huvudet för att sätta på en kappa eller blus, till exempel, kan orsaka smärta

Kalkaxel

Vilka är symptomen på kalkaxel impingement syndrom?

Typiska symtom på impingement syndrom inkluderar svårigheter att nå upp bakom ryggen, smärta med användning av armen över huvudet och svaghet i skuldermuskulaturen.

Om dessa muskler skadas under en lång tid, kan muskeln faktiskt rivas i tu, vilket resulterar i en rotatorkuff bristning. Detta medför betydande svaghet och kan göra det svårt för personen att höja hans eller hennes arm. Vissa människor kommer att ha bristning av sin biceps muskler som en del av denna fortsatta impingement processen.

Hur ställs diagnosen kalkaxel impingement syndrom?

Diagnosen börjar med en sjukdomshistoria och fysisk undersökning av din läkare. Röntgen kommer att vidtas för att utesluta artrit och kan visa förändringar i benet som en eventuell skada på muskeln. Ben sporrar eller förändringar i den normala konturen av benet kan förekomma. Impingement syndrom kan bekräftas när en injektion av en liten mängd av ett bedövningsmedel i utrymmet under en av skulder ben lindrar smärtan.

Hur är behandlas kalkaxel Impingement syndrom?

Det är viktigt att förstå att tillståndet och inte bara symptomen kräver behandling. Orala antiinflammatoriska läkemedel såsom aspirin, naproxen eller ibuprofen, förblir den vanligaste behandlingen för detta tillstånd.

Du måste alltid ta medicinen i nästan åtta veckor för att vara effektiv. Tar antiinflammatoriska läkemedel under en kort tid kan behandla symptom på smärta, men det kommer inte att behandla det underliggande problemet och symtomen kommer tillbaka. Det finns ingen specifik medicin för detta tillstånd och svar på en viss medicin skiljer sig från person till person.

Förutom att ta mediciner, kan daglig stretching i en varm dusch hjälpa. Arbeta med att nå tummen upp och bakom ryggen. Undvik repetitiva aktiviteter med din skadade arm, särskilt när armbågen lyfts över axelhöjd. Undvik att dammsuga, måla, kratta löv och tvätta bilen.

Om du har ihållande symtom, trots användningen av orala antiinflammatoriska läkemedel, kan din läkare överväga en kortison injektion. Kortison är en potent anti-inflammatorisk medicin, som endast bör användas när det är nödvändigt, eftersom det kan leda till en försvagning av muskler och senor.

Om symptomen kvarstår eller om betydande svaghet är närvarande, då kan din läkare utföra en MR eller arthrogram för att utesluta en rotatorkuff bristning. Om manschetten slits, kan operation bli nödvändig för att reparera den.

Den stora majoriteten av människor som har impingement syndrom behandlas framgångsrikt med läkemedel, stretchövningar och tillfälligt undvikande av upprepad lyft av amen ovanför huvudet.

Vilka biverkningar är förknippade med behandling?

Magbesvär, matsmältningsbesvär och huvudvärk är de vanligaste biverkningarna av orala antiinflammatoriska läkemedel. Emellertid kan ta dessa mediciner efter måltider eller med livsmedel bidra till att minska magbesvär. Antiinflammatoriska läkemedel kan också orsaka kräkningar, förstoppning och blödning i magen (magsår), även om dessa biverkningar är inte vanligt.

Biverkningar av kortison beror på dosen och frekvensen av injektionerna. Till skillnad från kortison piller, orsakar enstaka kortison injektioner sällan allvarliga biverkningar. Men eventuella biverkningar av kortison inkludera förhöjt blodsocker, en minskning av kroppens motståndskraft mot infektioner, viktökning, osteoporos (benskörhet), irritation av huden och förhöjt blodtryck