januari 9, 2017

KIROPRAKTOR ESKILSTUNA

Du som går omkring med smärtor i rygg och nacke har förmodligen varit i kontakt med den yrkesgrupp vi kallar kiropraktor. I Eskilstuna hittar du några av landets skickligaste kiropraktorer och chansen att komma till rätta med dina ryggproblem är således mycket stora.

Vad är kiropraktik?

Den behandlingsform som går ut på att på något sätt manipulera ryggraden är mycket gammal. Men med Daniel David Palmers idéer om kroppens egen helande kraft och att med hjälp av händerna hjälpa kroppen på vägen, tog utvecklingen inom kiropraktik ett stort steg framåt i slutet av 1800-talet.

Ordet kiropraktor kommer ifrån de grekiska orden chiro (händer) och praktos (att göra), alltså att behandla med sina händer. Palmer tog alltså helt avstånd från att ta till mediciner eller att göra kirurgiska ingrepp vid rygg- och nackproblem. Han ansåg att en stor andel av de besvär vi drabbas av har sina rötter i subluxationer och felställningar i ryggen. Alltså att det fanns ett samband mellan funktionen i ryggraden och kroppens nervsystem.

Palmer utvecklade ett behandlingssystem där man med hjälp av händerna försöker återställa ryggraden, muskler och leder till sin normala funktion, och därmed också funktionen i nervsystemet. Han började också ta sig an studenter och utbildade kiropraktiker, som snart i sin tur startade egna skolor. Idag är kiropraktik det tredje största primärvårdsyrket i västvärlden, bakom läkarna och tandläkarna.

Varför har jag ont i rygg eller nacke?

De flesta av oss har förmodligen någon gång i livet upplevt värk och/eller stelhet i axlar, nacke och rygg. Det är ett mycket vanligt problem i dagens värld, delvis kanske beroende på att våra arbeten ser mycket annorlunda ut än vad de gjorde för bara hundra år sedan.

Ofta går smärtan över helt av sig självt, och du klarar dig över de värsta topparna med hjälp av de receptfria smärtstillande medel som finns i handeln. Det behöver alltså inte vara ett tecken på att du har drabbats av någon sjukdom.

En vanlig orsak till rygg- och nackproblem är att vi sitter stilla långa stunder i vårt arbete. På exempelvis ett kontor är det lätt hänt att man sitter lätt hukande med böjd nacke medan händerna flyger över datorns tangentbord.

Obekväma arbetsställningar kan också ställa till problem. Det finns många yrken idag, där kroppen under långa arbetspass får stå ut med en ganska omild och krävande hållning. Bilmekaniker, flyttkarlar, monteringspersonal är bara några exempel. Överhuvudtaget arbeten där kroppen utsätts för kraftigt böjda eller vridna arbetsställningar.

Men värken kan också ha sin botten i stress eller att du fått en inflammation i t.ex. ett senfäste. Eller, i mycket sällsynta fall, en allvarligare sjukdom.

Ditt första besök hos kiropraktorn

Om du har besvär av värkande axlar, nacke eller rygg, så kan du i många fall få hjälp av en kiropraktor. Du kan antingen kontakta kliniken direkt, eller få en remiss vid besök hos din vårdcentral.

När du fått en tid hos kiropraktorn kan det vara en bra idé att komma en liten stund före den bokade tiden. Det är ett led i undersökningen hos nästan varje kiropraktor i Eskilstuna, att du får fylla i ett kort hälsoformulär och berätta lite om dig själv och eventuell sjukdomshistoria. Här får du svara på frågor om bland annat

• Arbetssituation
  • Fritidsaktiviteter (rör du på dig?)
  • Besvär och sjukdomar du haft tidigare
  • Dina nuvarande besvär
  • Om du tar mediciner för närvarande och i så fall vilka

Sedan tar den egentliga undersökningen vid. Det är en omfattande och noggrann undersökning med syfte att utesluta – eller bekräfta – sannolika diagnoser för dina besvär. Fokuset i denna undersökning ligger främst på ledernas och nervsystemets funktion. Man tittar också på din kroppshållning och ditt rörelsemönster, och tillsammans med ortopediska, kiropraktiska och neurologiska tester kan man fastställa om du kan bli hjälpt av kiropraktorn eller om dina besvär kräver en annan typ av behandling.

Behandling

Det finns två syften med behandlingen, nämligen att dels försöka minska eller helt få bort smärtan och dels att återställa ledernas, nervsystemets och musklernas ursprungliga funktion så långt det är möjligt. Själva behandlingen utförs i första hand med händernas hjälp och består av olika handgrepp för att återställa ledens funktion.

Det finns en gammal vanlig missuppfattning: att en kiropraktor trycker eller ”knackar” (därav begreppet kotknackare) en led eller ben tillbaka till sitt rätta läge. Men det handlar snarare om små justeringar – eller manipulationer –  för att uppnå detta.

Den vanligaste behandlingen är vad man kallar för ledmanipulation. Vid denna behandling för kiropraktorn ut leden en aning, för att sedan med ett snabbt, lätt tryck. Behandlingen utförs med minimal kraft och gör inte ont. Ofta hörs en liten knäpp vid själva trycket.

Ett annat handgrepp är mobilisering. Det går till i princip likadant som ledmanipulation, med den skillnaden att man inte använder sig av något tryck. Mobilisering gör att musklerna slappnar av och smärtan avtar.

Andra exempel på behandlingar är triggerpunktsbehandling, muskeltöjning, traktionsbehandling, elektrisk nervstimulering för att bara nämna några exempel.

Det är inte bara vid rygg-, axel och nackproblem eller värk i leder och höft, som du kan få hjälp av en kiropraktor. Andra symtom kan vara migrän, yrsel och domningar, idrottsskador, whiplashskador, tennisarmbåge, musarm etc.

Några tips för att undvika besvär

Arbetsställning

Har du ett stillasittande jobb där du sitter vid ett skrivbord hela arbetsdagen har du en bra grogrund för att utveckla besvär. Men man kan anpassa arbetsplatsen på ett ergonomiskt sätt, med riktiga kontorsstolar och ergonomiska hjälpmedel till datorn. På senare tid har det också blivit allt vanligare med höj- och sänkbara skrivbord, eller rena ståskrivbord, för att du ska kunna skapa variation i din arbetsställning.

Många sitter också med huvudet lätt framåtlutat och tittar ner på datorskärmen. Den optimala placeringen av en datorskärm är ungefär en armlängd ifrån ögonen, cirka 50–70 cm, och med skärmens överkant i ögonhöjd.

Träning

Människans muskler är skapta för att arbeta. Men monotont arbete kan tvärtom vara direkt skadligt. Kan man inte byta jobb, är det därför viktigt att kroppen får röra på sig på fritiden. En allsidig träning gör att din kropp har oändligt mycket större motståndskraft och klarar sig bättre ifrån skador.

Styrketräning i kombination med pulshöjande träning ger dig en friskare kropp, och det minskar också stressen i kroppen, något som i sig självt kan orsaka rygg- och ledproblem.

Hållning

Sträck på dig! Felbelastningar och konstig kroppshållning orsakar många ryggproblem. När du sitter eller går, försök att alltid tänka på att inte ”kuta” med ryggen eller sitta med hopkurade axlar. Och att t.ex. bära en väska som är tung gör att kroppen blir helt felbelastad. Bär du ofta och tungt, skaffa dig då hellre en ryggsäck.

Vid tunga lyft är det viktigt att du använder benen och inte ryggen. Stå tätt intill föremålet som ska lyftas, och håll ryggen rak när du lyfter. (Många brukar tolka detta som att ryggen ska vara lodrät i 90 graders vinkel mot marken, men det är inte vad som menas. Det enda det betyder är att ryggen ska vara i en så rak linje som möjligt, oavsett i vilken vinkel den är.)

Vad kostar en behandling hos en kiropraktor i Eskilstuna?

Eskilstuna har ett stort antal kliniker och mottagningar, och priserna för en behandling varierar naturligtvis en del. Men en genomsnittlig kostnad brukar ligga ungefär enligt följande:

• Första besöket: Cirka 600 – 800 kronor
  • Återbesök: Ungefär en hundralapp billigare, alltså omkring 500 – 700 kronor.

Men det varierar som sagt, och det finns exempel på både dyrare och billigare mottagningar.