maj 12, 2016

Löparknä

Löparknä, vad är det?

Löparknä är en typ av förslitningssskada som används för att beskriva ett antal faktiska förhållanden. De kliniska diagnoser för löpare knä kan omfatta patellofemoralt smärtsyndrom, iliotibial (IT) band bursit och patellatendinit. Beroende på placeringen av skadan, kan människor känner smärta i mitten eller övre delen av knäskålen (patellofemoralt smärtsyndrom), på utsidan av knäet (IT band bursit) eller när man trycker på knäskålssenan (hopparknä).

Smärtan av löparknä kan inträffa under träning, men ofta sker det senare, och känns när personen går i trappor eller säller sig upp efter en lång period av sittande.

I fallet med IT-bandet bursit, visas smärta ofta på sidan av knät och inträffar när den starka band av vävnad som löper längs sidan av låret (kallad iliotibial bandet) gnider över en normal prominens i slutet av lårbenet ( den stora lårbenet). Samtidigt är patellofemoralt smärtsyndrom särskilt vanligt hos kvinnor. Den naturliga vinkel på en kvinnas höft till knäet kan utsätta henne för en högre risk att drabbas av knäskada.

Vad som orsakar ”löparknä”?

Löparknä uppstår vanligtvis när en löpare har ändrat sitt mönster under löpningen. Om en person tex endast sprungit på löpband och bestämmer sig för att träna till ett maraton på ojämnt underlag. Eller om en löpare bestämmer dig för att springa mycket längre sträckor. Vilket på båda sätter sätter ytterligare belastning på knät och sedd omgivande vävnader.

Korta senor och ligament kan också leda till löpar knä. Redan vid födseln kan senorna skapa en unik inriktning av höfter och knän, eller få fötterna att vända sig inåt. Tillväxt sprutar i tonårsflickor kan bidra, och tillståndet kan förvärras när en löpare kommer in i 50- och 60 års åldern.

knaskador | Kiropraktor Direkt

Behandling för löparknä

Den bästa behandlingen för löpar knä är en som de flesta löpare inte vill höra: Vila leden och låt en kiropraktor eller naprapat behandla den. Börja sedan med lätt regelbunden motion för att vänja leden. Det kan då vara fördelaktigt att använda crosstrainer eller andra liknande aktiviteter som ger mindre påfrestning på knät. Som tex:

Cykla

Använda elliptisk maskin på gymmet

Simning

Promenader

Igång, men mindre ofta och kortare sträckor.

Andra hem behandlingsalternativ inkluderar omväxlande värme och kyla och antiinflamatoriska läkemedel. Om du provat alla andra alternativ och fortfarande inte fått hjälp kan en utvärdering av höft, knä och fotled leda till att ändra skor eller förvärva sko ortoser. Detta är något din naprapat eller kiropraktor kan hjälpa dig med.

Klicka gärna er vidare på sidorna Symptom, Övningar & Behandling där vi går mer ingående på områdena.