augusti 22, 2016

Löparknä Behandling-ar och åtgärder

Att lämna skador så som löparknä obehandlade kan leda till utdragna och ibland permanenta problem. Dessa problem kan komma att påverkar både din träning och din vardag. Det är därför viktigt att ta hand om din skada för att lindra och läka. I förlängningen även för att förebygga ännu större problem. Naturligtvis finns det ett flertal saker du själv kan göra för att behandla ditt löparknä.

Hur åtgärdar jag mitt löparknä?

Vilken behandling som är aktuell för dig beror på orsaken till dina problem. Det finns sådant du själv kan göra för att lindra smärtan. Exempelvis kan du använda inflammationshämmande preparat och att tillämpa RICE-metoden (rest, ice, compression, elevation). Vid problem med löparknä är det rekommenderat att vila från löpträningen. Du kan även se till att kyla ditt knä en gång om dagen. Blir du dig rastlös av att vara stilla och missa träningstillfällen så kan du alternativträna under läkningstiden. Aktiviteter så som cykling och simning ger bra motionsträning. De är också mycket skonsamma mot kroppen och resulterar i en mycket liten belastning.

Andra alternativ är att se över sin utrustning och överväga att köpa stabilare skor, att prova fotbäddar och att använda värmeskydd samt kyla knät efter träning. Löparknä kan bland annat orsakas av en obalans i musklerna. Det är något du själv kan försöka korrigera genom att träna upp din benstyrka i de bakre och yttre lårmusklerna. Du kan även träna upp din löparteknik för att korrigera det inre vridmomentet i lårmusklerna. Slutligen är stretching något som inte bara är viktigt vid träning utan som också kan lindra dina obehag.

Löparknä behandling

Om orsakerna till just ditt löparknä är mer komplicerade så behövs helt andra löparknä behandling-ar. Beror ditt löparknä på svaghet i muskler till följd av problem med bäckenleden behöver du hjälp av naprapat, sjukgymnast eller en kiropraktor. De kan hjälpa dig att få igång rörligheten i området. Problem i bäckenområdet kan ha en av flera olika orsaker. För dålig hållning i vardagen eller en svag inre bål som inte klarar att hålla emot krafterna vid löpning. Andra möjligheter är att du andas högkonstalt alldeles för ofta vilket leder till att bröstryggen stelnar. När detta händer har kroppen en tendens att ta ut mer rörlighet i bäckenleden och/eller länden. Det kan också handla om en dålig hållning vid löpning eller löpning med för långa steg samt att sätta hälen först vid landning.

Vid problem med foten kan ett besök hos naprapat, sjukgymnast eller en kiropraktor också hjälpa dig att få igång rörligheten. Här behöver du följa upp med styrketräning för dina fotmuskler. Ofta består behandlingen av en manipulation vilket släpper på spänningar och tillåter din kropp att röra sig naturligt.

Löparknä behandling – Viktigt att utreda orsaken

Att ta reda på orsaken till ditt löparknä och att få rätt behandling är en förutsättning för att din kropp ska kunna läka och för att du ska kunna leva ett liv fri från smärta. Få din skada utredd och behandlad så snart som möjligt så du kan komma tillbaka på banan.

Läs även om: Vad är löparknä, Löparknä övningar & Löparknä symptom.