augusti 22, 2016

Löparknä symptom

Löparknä  symptom och orsak

Den vanligaste skadan som löpare ådrar sig idag är löparknä (Ilitibial Band Syndrome – ITBS). Den här skadan utgör en dryg fjärdedel av alla löparskador. Du löper en risk oavsett om du utövar löpning på elitnivå eller bara motionerar. Att drabbas av löparknä är mycket smärtsamt. Lämnas skadan obehandlad kan den leda till problem även i det vardagliga livet.

Vanliga löparknä symptom

När du drabbas av löparknä triggar det en smärta på utsidan av ditt knä, i höjd med knät eller alldeles nedanför. Vanligt är att smärtan kommer först efter en stunds löpning och avtar vid vila. Den återkommer sedan när du ger dig ut på nästa löprunda. Om du dragits med löparknä en längre tid kan ditt knä svullna upp och värk kan bli ett problem även under promenader. Smärtan kan också göra sig påmind efter det att du har suttit längre stunder och sedan reser dig upp, när du går i trappor eller promenerar i nedförsbackar.

Om du ignorerar de varningstecknen din kropp ger dig kommer skadan att förvärras. Detta kan leda till att smärtan dyker upp allt snabbare och varar allt längre. Därför är det viktigt att snabbt finna orsaken till problemet så att det kan åtgärdas. Du vill inte att problemet med löparknä uppstår igen.

Vad orsakar löparknä?

Den vanligaste orsaken till löparknä är en för snabb ökning av löpningen; distans, tid eller frekvens. Andra orsaker till du drabbas av löparknä inkluderar överponering i foten, hög Q-vinkel (vanligast bland bredhöftade kvinnor), felaktig fotisättning, svaga muskler (quadriceps), instabilitet i höften samt en inre rotation av lårmuskeln vid landning.

Några faktorer som kan ha en inverkan är stela muskler och leder vilka kan röra sig i felaktiga vinklar. Smärtan kan också ha sin orsak i pronantion, stela sätesmuskler, olika långa ben eller löpning på på lutande underlag.

Det iliotibiala bandet (ITB) är positionerat från utsidan höften och räcker ända ned till knät. När bandet har blivit för kort och börjat nöta att mot benutskott på lårets utsida kan värken också uppstå. De mer uppenbara och enkelt åtgärdade förklaringarna till ett löparknä är en felaktig teknik eller en felaktig utrustning.

Löparknä symptom – Få din skada utredd

Börja med att ta en titt på din utrustning (är dina skor slitna?) och din teknik Tar du ut stegen ordentligt? Är du mjuk i kroppen vid löpning? När du prickat av den listan utan att finna en anledning till din smärta är det dags att ta en titt på de mer komplicerade orsakerna. Med så många olika möjliga bovar i dramat kan det vara värt att få din skada utredd. Detta för att fastställa exakt var grunden till ditt löparknä ligger. Då kan du även lägga upp en behandling och ett träningschema som passar just ditt tillstånd och dina problem. Det är viktigt att inte ignorera smärtor som uppkommer vid löpning då de kan leda till långvariga problem. För att inte tala om risken för permanenta skador. Var uppmärksam på din kropp och vad den säger dig. Smärta är ett tydligt tecken på att något är fel.

Läs även om: Vad är löparknä, Löparknä behandling & Löparknä övningar

löparknä symptom