oktober 6, 2016

Muskelbristning i vaden

Fått en Muskelbristning i vaden?

Att få muskelbristning i vaden är en vanlig skada. Det brukar oftast handla om en partiell ruptur i vaden. Det innebär att musklerna alltså har en delvis bristning. Man kan få muskelbristning i vaden av flera olika saker. Men vanligast är att du får skadan när du övergår från långsamt arbete till hastigt. Med andra ord när man springer eller löper längre avstånd och liknande kan orsaka muskelbristning. Men du kan också få skadan genom olika sporter.

Det finns olika symtom och olika sätt att behandla åkomman på. Det är dock en vanlig skada och behandling finns för den som råkar ut för en muskelbristning i vaden.

Symtom vid muskelbristning i vaden

Ifall du får en muskelbristning i vaden så kommer du märka det. Man får först en plötslig smärta där bristningen uppstått. Man får också svårt att gå på grund av smärtan. Får man till exempel bristningen när man är ute och joggar så kommer man ha svårt att fortsätta. Du kommer också se en svullnad när muskeln brustit, den brukar komma upp ett par minuter efteråt. I vissa fall kan du också få ett blåmärke där bristningen sitter. Det är dock inte alla som får det. Ifall du misstänker att du fått en muskelbristning så är det bäst att söka vård.

Behandling av muskelbristning i vaden

Det är inte alla muskelbristningar som faktiskt innebär att du behöver vård. Ofta så är en muskelbristning i vaden en mindre ruptur. Då behöver du inte vård utan det läker av sig självt. Om den svullnat upp bör du lägga på ett tryckförband.muskelbristning i vaden KiropraktorDirekt.se Låt det sitta hårt och ha kvar det i ungefär trettio minuter. Man bör sätta på det så fort man kan efter skadan uppkommit.

Att kyla ned området kan också hjälpa. För att göra det kan du använda en ispåse med en handduk eller liknande mellan påsen och din vad. Det kan lindra den smärta du har, men om smärtan sitter i så fungerar receptfria värktabletter också bra. Det kan vara en bra idé eftersom det för vissa kan bli svårt att röra på sig med en ruptur.

Men ett tips är att fortsätta röra på vaden i den mån du kan. Om du vilar för mycket så kommer inte blodcirkulationen i muskeln igång ordentligt. Det i sin tur gör att läkningen kommer ta längre tid än nödvändigt. Så små stretchövningar eller liknande kan vara en bra idé.

Andra behandlingsmetoder

Men du kan såklart behöva hjälp med skadan. Man kan såklart gå till en läkare som kan undersöka skadan och komma med behandlingsförslag. Men du kan också gå till en naprapat eller sjukgymnast. Det bästa är någon som är mer insatt i just idrottsmedicin då man vanligtvis får muskelbristning i vaden av just sportande. Dessa kan hjälpa dig genom manuell justering som kan hjälpa till med läkningen och att minska besvären du har. Man kan också utveckla ett träningsprogram med övningar som du kan använda dig av. Det påskyndar läkningen och gör att du lättar på en del av besvären i många fall.