oktober 6, 2016

Muskelbristning symtom

Vad är Muskelbristning symtom ?

När en muskel blir belastad mer än den klarar av så kan den brista, antingen en total ruptur eller en delvis. Vanligast är att man får det när man sportar, till exempel springer. Men du kan också få en muskelbristning utav ett starkt slag eller en häftig rörelse. Vanligast är dock överansträngning, till exempel när man springer mer än musklerna klarar av.

Det finns många olika muskler som kan brista. Beroende på vilken muskel som brister kan symtomen också variera en del. Behandling kommer också variera en aning beroende på vad som skadats och hur du blev skadad. Något som framförallt påverkar symtomen är graden av skadan eftersom det är en stor allvarlig mellan en delvis ruptur och en total ruptur.

Olika symtom vid muskelbristning

När du får en muskelbristning går det inte att missa eftersom du kommer känna en omedelbar smärta. Det brukar göra väldigt ont och man får en blödning. Ofta orsakar detta en svullnad runt eller i den skadade muskeln. Det bör behandlas omedelbart genom att du använder elastisk binda som ett tryckförband på skadan. Du kan också kyla ned skadan för att lindra smärtan. Kom bara ihåg att inte sätta ispåsen direkt på huden eftersom den då kan skadas.

Det finns dock en del skillnader mellan en total ruptur och en partiell ruptur. Det säger sig självt eftersom de är olika allvarliga vilket påverkar både symtom och behandling.

Vid en partiell ruptur är den akuta smärtan lindrigare. Du kan ofta till och med fortsätta din träning och smärtan kommer först senare. Ofta när kroppen börjar vila sig så märker man hur den blir allt mer påtaglig. Men bara för att det är mildare så är det inte en liten skada. Man bör vara försiktig så att den inte blir allvarligare eftersom det då tar längre tid att bli frisk.

Vid en total ruptur kommer du känna av mycket intensiv smärta i den skadade muskeln. Du kommer också få minskad funktion i benet. Skillnaden här är att du ofta inte kan använda den skadade leden ordentligt medan vid en partiell ruptur kan du ofta fortfarande använda muskeln någorlunda. Vid en total ruptur får du också problem längre och minskad kraft i leden som är skadad.

Muskelbristning lår

Att få muskelbristning i låren är inte alltför ovanligt. Det kan till exempel förekomma bland atleter, framförallt fotbollsspelare. Symtomen är såklart en aning annorlunda från andra muskelbristningar.Muskelbristning Symtom KiropraktorDirekt.se

Framförallt så hör man ett knäppande ljud när du blir skadad. Det är annorlunda från andra muskler då man inte hör ett knäppande vid dessa. Man får också svullnad och svårt att gå.

Rent allmänt sänks funktionen i knät en hel del vilket gör det svårt att till exempel lyfta knät. Smärtan du känner vid en muskelbristning i låren är en brännande sådan. Den uppkommer vid skadetillfället precis som med alla andra muskelbristningar.

Behandling varierar också en hel del. Men viktigast är att man behandlar vid skadetillfället med tryckförband och gärna nedkylning av muskeln. Detta kan hjälpa till att lindra smärtan och man kan samtidigt göra en bedömning av skadan.